SELFIErettvest – for læreren
#SELFIErettvest er et godt egnet prosjekt i forhold til kompetansemålene i læreplanen knyttet til visuell kommunikasjon og kunst.
Prosjektet gir deg som lærer muligheten til å benytte et fleksibelt undervisningsopplegg, der du kan vise inspirasjonsfilm for elevene, og ellers justere prosjektets omfang etter hvor mye tid du ønsker at elevene skal bruke. Vil du benytte anledningen til å snakke om kunsthistorien? La elevene forske i ulike typer materialer og lage flere alternative verk/selfies? Eller kun bruke én time, vise filmen og la elevene eksperimentere med foto på telefonen?
At bidragene vises i forbindelse med Kunst rett vest-utstillingen på Henie Onstad Kunstsenter, kan være en ekstra motivasjon for mange elever.
Filmer, fagtekster og diskusjonsoppgaver om personvern og digital dømmekraft finner du på dubestemmer.no
Kompetansemål etter1.–10. årstrinn Visuell kommunikasjon I visuell kommunikasjon er praktisk skapende arbeid med todimensjonal form og digitale bildemedier vektlagt. Form, farge og komposisjon samt idéutvikling, problemløsning og symbolbehandling er sentrale emner i hovedområdet. Eksperimentering med visuelle virkemidler står sentralt i arbeid visuell kommunikasjon i ulike medier. Kunst Tradisjonen med fritt skapende arbeid innenfor bilde og skulptur videreføres og utvikles i dette hovedområdet. Inspirasjon fra kunsthistorien, fra helleristninger via antikken og renessansen til dagens kunstverk i vårt flerkulturelle samfunn, danner utgangspunkt og referanse for elevens fantasi og eget skapende arbeid i ulike materialer. |
Kompetansemål etter 10. årstrinnVisuell kommunikasjon Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
Kunst Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
|