Prisvinnere 2022
Juryens begrunnelse for årets prisvinnere ved Geir Harald Samuelsen, – tale holdt ved åpningen i Fossekleiva 8. september 2022:
Kjære publikum, venner og støttespillere, kjære kunstnere.
Det er en stor glede for meg som representant for juryen å kunne dele ut hele 4 priser her i kveld. Det var veldig spennende for oss å gå rundt på utstillingen og studere de verk vi stort sett kun hadde sett på en skjerm under utvelgelsesprosessen. Vi opplever utstillingen som rik og interessant og vi syntes dere alle sammen har gjort en fantastisk jobb. Det har vært en glede å få ta del i det som rører seg av kunstnerisk aktivitet her i denne regionen.
I vår uttalelse i etterkant av juryarbeidet sier vi følgende: Juryen ser i år større variasjon i teknikker blant søkerne, og opplever at etablerte kunstnere innenfor en teknikk også utforsker nye kunstformer. KRVs oppfordring til stedsspesifikke verk samt tema, ser ut til å ha inspirert til nye ideer.
Flere av prisvinnerne i år ser nettopp ut til å ha blitt litt ekstra inspirert av årets tema som var VANN, og gjennom dette kanskje presset sitt kunstneriske uttrykk litt ut av komfortsonen, men med strålende resultater.
Første prisvinner jeg gjerne vil hente frem er Kristin Enger fra Asker. Hun får 10.000,- kroner.
Kristin har laget et stedsspesifikt, skulpturelt verk som heter «Spinn». Dette arbeidet består av sirkler i tre som går i sakte flytende spinn på vannets overflate ute i tjernet.
Vi i juryen syntes «Spinn» på en poetisk og uttrykksfull måte reflekterer dette stedets fabrikkhistorie, det tar tak i vannet som noe energigivende samtidig som arbeidet gir assosiasjoner til klassisk og moderne skulptur.
Kristin sier selv at hun er opptatt av sammenhengen mellom det natur- og menneskeskapte og prøver å skape arbeider som tematisere dette.
Så vil jeg gjerne hente frem Svend Volent fra Hurum.
Svend er glasskunstner og skulptør og har laget verket «Strøm» som dere kan se i fossen ved siden av inngangen til kafeen. Glasskulene, som kan minne om bøyer eller gammeldagse garnblåser, er laget av omsmeltede champagne- og vinflasker og selv om de ser ut til å forsvinne nedover i vannet, står de stødig fast i strømmen og beveger seg rytmisk og vakkert på overflaten i takt med strømhvirvlene. Svend får 10.000,- kroner.
Liz Dalberg, også fra Hurum, er neste prisvinner. Hun får Debutantprisen, også den er på 10.000,- kroner.
Hennes arbeid heter: «Variations on a winter morning» og er en vakker og stillferdig meditasjon rundt naturens egen skaperevne. Hun lar blekk og vann sakte fryse til is og senere smelte igjen, slik at det danner seg isroser på overflaten av papiret hun bruker. Disse blekkarbeidene henger inne i første etasje. Liz sier selv om arbeidene sine: «The pigment is sculpted by the forming ice so the patterns remain after the ice has melted. A process humbling to watch, the ‘ice drawings’ are quite fragile which is part of their beauty.»
Juryen slutter seg til denne fine beskrivelsen.
Til slutt vil jeg gjerne hente opp Daina Deksne-Gundersen. Daina er tekstilkunstner fra Drammen.
Hun viser verket: «Vann din skjorte». Dette arbeidet befinner seg ved bredden av tjernet rett ved siden av hovedbygget.
Arbeidet viser den absolutt tidligste opprinnelsen til en skjorte. Hvordan det hele starter. Dette arbeidet sier på en poetisk måte noe om tiden det tar å lage et plagg, om arbeidet bak et plagg og om den omsorgen produksjonen av et plagg kanskje egentlig fortjener. Hun kommenterer på en poetisk og subtil måte, forbrukersamfunnets bruk og kast kultur og oppfordrer oss til å senke farten og kanskje til og med kjøpe litt mindre masseproduserte klær. Gjennom kunnskap og refleksjon rundt de prosessene som faktisk ligger bak det å skape en skjorte vil vi kunne lære å sette pris på de klærne vi bærer og ønske å ta vare på dem og samtidig ta litt bedre vare på miljøet rundt oss.
Daina sier selv om arbeidet sitt: Lin har gitt oss tekstiler i Norge i 2000 år, vannet er det samme i år 1882, 1982 og 2022. I arbeidet mitt har jeg brukt linplanter sådd på ulik tid i sommer og rå-lin fra 1960-tallet som jeg arvet fra farmor. Gå bort til arbeidet, vugg, beveg og la deg bevege!
Daina får 10.000,- i prosjektstøtte pluss en separatutstilling her på Fossekleiva. I tillegg får hun tilgang til gjesteatelieret her ved Fossekleiva kultursenter.
Da gjenstår det bare for meg å takke alle som bidrar til å gjøre det mulig å arrangere Kunst rett vest. Vi vil gjerne også sende en ekstra takk til Fossekleiva Kultursenter som gjør en fantastisk jobb.
Takk, takk!! hilsen Juryen!!
Jurymedlem Geir Harald Samuelsen
(også på vegne av jurymedlemmene Kari Anne Helleberg Bahri og Anne Siv Falkenberg Pedersen.)
16
Liz Dalberg
Variations on a Winter Morning 1
I have used diluted Sennelier Indian ink on watercolour paper, working outdoors on winter mornings, the temperature below minus five. My input is to soak and stretch the paper on to boards, apply the ink and then relinquish control to the prevailing environmental conditions. The presence of pigment in the ink allows an insight into the transient patterns formed when water freezes. The pigment is sculpted by the forming ice so the patterns remain after the ice has melted, a process humbling to watch. The ‘ice drawings’ are astoundingly beautiful and fragile. The different humidities and temperatures create wonderfully varied patterns which I display as an installation, trying to combine the squares so there is both balance and correspondence between the myriad of different patterns.
https://www.kunstrettvest.no/alle-2022/asker-2022/16-liz-dalberg/
17
Daina Deksne Gundersen
Vann din skjorte
Installasjon med linplanter Ro ned farten – vugg saktere. Vuggen kan handle om å ta være på, bli kjent med, glad i, vise empati og omsorg. Plantene trenger vann og næring, også trenger de tid til å vokse. Om vi setter ned farten i klesskapet, får vi mer håndverk, bedre design og tid til å velge rett. Skjorta jeg har et forhold til, er det vanskeligere å kaste eller å la henge ubrukt. Lin har gitt oss tekstiler i Norge i 2000 år, vannet er det samme i år 1882, 1982 og 2022. I arbeidet har jeg brukt linplanter sådd på ulik tid i sommer og rå-lin fra 1960-tallet som jeg arvet fra farmor. Gå bort, vugg, beveg og la deg bevege!
https://www.kunstrettvest.no/alle-2022/drammen-2022/17-daina-deksne-gundersen-2/
22
Kristin Enger
SPINN
Spinn trekker tråder tilbake til veveriet på Fossekleiva. Hjulene i maskinene, forbundet med tannhjul og drivremmer var en inspirasjon. Rotasjonen av sirklene på vann går i et rolig spinn og den sakte bevegelsen gir en dimensjon til verket. I fysikken finnes begrepet spinn. Et drivmoment er en konstant med mindre et annet, ytre dreiemoment påvirket det. Her kan bevegelser i vannet, vinden og de andre sirklene påvirke dreiemomentet i installasjonen. Hjulet eller sirkelen ses i helleristninger og kan uttrykke solens bevegelse. I buddhismen er sirkelen symbol for chakra og et bilde på livets hjul. I kristen symbolikk, et symbol for tiden, skjebnen og livets kretsløp. Jeg prøver å finne en balanse mellom det menneskeskapte og naturen, kosmos og kaos.
https://www.kunstrettvest.no/alle-2022/asker-2022/22-kristin-enger/
102
Svend Volent
Strøm
Strøm i vannet fasinerer både ved å se på og å oppleve med kroppen.
Vi har alle opplevd at vi ser tydeligere strømmen i en elv den gangen vi kastet pinnen fra broen.
Utgangspunktet for dette arbeidet er glassblåse, eller også kalt kavl dvs. glasskuler som holdt fiskegarnene oppe. Nå har plasten overtatt.
Arbeidet består av vinflasker omformet i en innvarmings ovn. De er lukket igjen slik at de danner en slags kule som kan flyte. Enden av denne kulen er festet i en lintråd med et lodd av betong, slik at de forblir på en plass i vannet.
https://www.kunstrettvest.no/alle-2022/asker-2022/102-svend-volent